Voor scholen organiseert BERGFIT buitensport activiteiten op diverse locaties. Er kan gekozen worden voor losse activiteiten of een wisselprogramma met meerdere activiteiten.
De volgende activiteiten zijn mogelijk;
- Pionieren; Bij deze activiteit worden bouwwerken met behulp van touw gemaakt, zoals bijvoorbeeld een vlot of een touw-parcours. Met pionieren worden praktische vaardigheden, teamwork en oplossingsgericht denken bevordert. Hierbij draait het om vertrouwen en optimale communicatie. Er wordt in kleine groepjes gewerkt. Ter voorbereiding kan de lesmodule touwtechnieken gegeven worden.
- Hiken en Navigeren; De navigatietocht kan gelopen worden met GPS of kaart en kompas. Tijdens de tocht kan er ook een combinatie gemaakt worden met samenwerkingsopdrachten: bijvoorbeeld een wateroversteek of het bouwen van een eigen touwbaan parcours. Deze combinatie is een ideale groepsactiviteit, waarbij zowel fysiek als oplossingsgericht moet worden gewerkt. Ter voorbereiding kunnen de lesmodules oriëntatie en overlevingstechnieken gegeven worden.
- Roadwork; De oefeningen die bij deze module worden aangeleerd zijn afgeleid van militaire trainingen en hebben vooral als doel om met plezier te leren samenwerken en het zelfvertrouwen te versterken. Deze fysieke training kan bijvoorbeeld bestaan uit hindernisbaan, circuittraining en survivalrun. Ter voorbereiding kan een lesmodule op school gegeven gegeven worden.
- Samenwerkingsopdrachten; De leerlingen krijgen de spelregels en instructies om samen een opdracht uit te voeren. Bij deze opdracht worden de leerlingen uitgedaagd om met elkaar een plan te maken om de opdracht te laten slagen. Voor het slagen van de opdracht moet er zowel lichamelijke als mentale inspanning geleverd worden, waarbij onderlinge samenwerking en oplossingsgericht denken cruciaal zijn.
- Boogschieten; Het boogschieten kan op diverse locaties gegeven worden. De leerlingen leren in enkele stappen de basistechniek van het schieten met pijl en boog, waarna iedereen een aantal oefenpijlen kan schieten. Ter afsluiting kunnen er bij voldoende tijd teams gemaakt die in een onderlinge wedstrijd een vast aantal pijlen gaan schieten. Het doel van deze activiteit is vooral om in ontspannen sfeer de cohesie van de klas te bevorderen.
- Wateractiviteiten; Vlotvaren en kanoën. Bij het vlotvaren worden de leerlingen uitgedaagd om samen een vlot te maken door goede samenwerking vooruit te komen. Bij het kanoën gaat het vooral om de beleving van het avontuur op het water.
- Fietstocht; Een fietstocht is een ideale manier om de groep naar een overnachting of een activiteit te verplaatsen, maar is ook een beleving op zichzelf. De leerlingen kunnen worden uitgedaagd om zelf de route te vinden en tegenslagen (zoals lekke banden, verkeerde route) samen op te lossen. Natuurlijk zullen de instructeur/docenten hierbij kunnen ondersteunen.
- Overige; volleybal, klootschieten en bootcamp.