Voor jongeren die om wat voor reden dan ook dreigen vast te lopen in hun dagelijks leven, zijn buitensportactiviteiten optimaal geschikt om te werken aan hun problematiek. Een algemeen probleem bij deze jongeren is veelal dat ze afwijzend staan ten opzichte van de hulpverlening. Daar speelt BERGFIT op in. Tijdens de activiteiten, die zowel in groepsverband als individueel worden georganiseerd, wordt het vertrouwen gewonnen, waardoor de jongere open gaat staan voor gedragsverandering. Daarnaast wordt zelfvertrouwen vergroot, wat voor de jongere een positief effect heeft op het functioneren binnen de maatschappij.
VOOR WIE?
BERGFIT biedt buitensport activiteiten aan voor jongeren met de volgende problematiek:
- autisme
- externaliserende gedragsproblematiek (zoals gezagsproblemen)
- faalangst
- ADHD
- depressieve gevoelens
- schoolverzuim
BERGFIT is ook uitermate geschikt voor jongeren met een licht verstandelijke beperking (LVB). Het is bij deze jongeren bekend dat zij leren door te doen, daarom sluit BERGFIT goed aan bij deze doelgroep.
DOELSTELLINGEN BERGFIT
Het uiteindelijke doel van BERGFIT is om een gedragsverandering bij jongeren te bewerkstelligen. Afhankelijk van de problematiek van de jongere wordt gekeken welke doelen nagestreefd worden. Diverse doelen kunnen behaald worden, zoals onder andere:
- De sociale en probleemoplossende vaardigheden van de jongere verbeteren
- De jongere kan omgaan met conflicten en is in staat om op een rustige manier te reageren.
- De jongere is in staat meer rekening te houden met andermans gevoelens.
- De jongere leert zijn impulsen te beheersen.
- Het zelfvertrouwen van de jongere neemt toe.
METHODIEK:
BERGFIT richt zich op het leren door ervaringen. Omdat jongeren met gedragsproblemen vaak ‘doeners’ zijn, sluit dit ervaringsleren goed aan bij deze doelgroep. Een ‘doener’ gaat zelf aan de slag, gericht op het opdoen van ervaringen, het actief willen zijn en risico’s durven nemen. De buitensportactiviteiten vormen een context waarin jongeren ‘nieuw’ gedrag kunnen laten zien. Samenwerken met leeftijdsgenoten geeft daarbij ontwikkelings- en leeruitdagingen. Daarnaast vergroot het communicatieve en relationele contact met de begeleider het leereffect op antisociaal en prosociaal gedrag. Het ervaringsleren leidt hierdoor tot een positieve gedragsverandering.
BERGFIT biedt de volgende programma’s aan:
Heeft u specifieke vragen, ga dan naar het contact formulier